Kasui Orang Jauh


Saya juga mencari resepi2 dr sumber2 yg lain tetapi apa yg saya dapati ada kalanya sukatan yg diberikan tidak betul & menyebabkan kuih tidak menjadi, alhamdulillah setelah mencuba beberapa kali dapat juga sukatan yg betul & mendapat kasui yg lembut.

Di Abu Dhabi ni tidak mudah untuk mencari kelapa parut jadi untuk kasui saya hari ini saya gunakan kelapa kering yg dikukus terlebih dahulu sebagai menyalut kasui saya ini.. Enjoy..

Bahan-bahan:
2 cawan tepung gandum
2 sudu besar tepung beras
2 sudu besar tepung jagung
1 cawan gula merah ~ saya guna dark brown sugar
3/4 cawan gula
3 sudu besar(makan) air kapur
5 cawan air
1 sudu kecil perasa pandan
Kelapa parut dicampur sedikit garam~ utk menyalut kuih

Cara penyediaan:
1. Masukkan semua bahan dalam mangkuk dan kacau rata.
2. Sapukan sedikit minyak atau lapikkan plastik dalam loyang.
3. Tuangkan bahan (1) tadi tetapi elok ditapis ramuan tersebut untuk memastikan semuanya sebati.
4. Kukus sehingga masak (anggaran dlm 1/2 jam) atau sehingga masak.
5. Sejukkan dahulu baru dipotong.
6. Lumurkan kuih yang dipotong bersama dengan kelapa parut tadi.

**Ini cara ke dua utk buat kuih kaswi, dgn menggunakan tepung ubi/kanji. Di Abu Dhabi ni sekampit tepung kanji(500 gm) ni harganya 6dirham. Bukan semua tpt yg ada jual, di kedai Indon atau Philippines aje yg adanya.

Bahan-bahan:
11/2 cawan tepong gandum
1/2 cawan tepong kanji
1/2 cawan tepong beras
Bahan-bahan yg lain adalah sama.

Tiada ulasan:

Related Posts with Thumbnails

Resepi Raidah © 2013. Blog Dikendalikan Oleh SyurgaDiDunia.